27/01/2019

In 2018 werd een recordbedrag van € 120.000 bijeengebracht, goed voor 8000 oogoperaties in derdewereldlanden.

Via verzamelzuilen bij supermarkten wordt vreemd en oud en geld ingezameld. In Delden staat er een bij Dirk van den Broek. Elke Nederlander heeft vreemd en oud geld in huis rondslingeren en weet niet wat er mee te doen. Via de verzamelzuilen kunnen de Lions er een zinvolle bestemming aan gegeven.

Jaarlijks worden 700.000 (2200 kilo) munten en 10.000 bankbiljetten uit 160 landen ingezameld. De Lions zetten via hun netwerk alles om in euro’s. Oud geld, dat door nationale banken niet meer wordt ingewisseld, wordt op veilingen aan de hoogstbiedende verzamelaar verkocht.

De besteding aan oogoperaties gaat volgens het “Robin Hood” principe: rijken betalen voor armen. Een oogoperatie in derdewereldlanden kost € 30. De rijke betaalt € 15 meer. Wij geven € 15 en de kliniek heeft weer € 30 om een arme blinde gratis te opereren.

wachtkamer voor oogoperaties

Een indrukwekkende film over een oogkamp in de Himalaya staat op vreemdenoudgeld

Lions zijn onbetaalde vrijwilligers en bij hen blijft dus nooit iets aan de strijkstok hangen. Daarom werd de charitatieve tak van de Lions door een VN-agency tot de beste Niet Gouvernementele Organisatie (NGO) ter wereld uitgeroepen. Met 1.4 miljoen Lions in 205 landen, zijn de Lions de grootste NGO ter wereld.