22/09/2019

Tijdens de tweede wereldoorlog zijn er 17 joodse mensen uit Delden weggevoerd en nooit teruggekeerd. Zij zijn omgekomen in concentratiekampen. De Raad van Kerken heeft het initiatief genomen om voor deze mensen een gedenksteen te plaatsen bij het huis vanwaar ze zijn weggevoerd. Deze stenen heten Stolpersteine, struikelstenen. Een dankwoord voor diegenen die samen met ons belangeloos hun inzet gaven aan dit initiatief. Met een goede samenwerking kregen we dit voor elkaar. Ook een dankwoord aan de sponsoren die dit initiatief mogelijk maakten. In meerdere plaatsen in Twente liggen deze stenen. Daarnaast zal er op het station bij het monument een verwijzing komen naar de Stolpersteine met de namen van de joodse mensen er op. U kent het vast, het bezinningsmonument "Het Vertrek" bij het station van de mensen die Delden moesten verlaten en niet terugkeerden.

Op maandagmiddag 30 september zal er een korte gedenkwaardige ceremonie plaatsvinden in de Oude Blasiuskerk aan het Kerkplein 3. In deze bijeenkomst zullen beelden worden getoond van de huizen in Delden waar mensen zijn weggevoerd en waar de Stolpersteine zullen worden geplaatst. Het is een steen van 10 x 10 cm, waar een messing plaatje op is bevestigd met de naam, het geboortejaar, het jaar van deportatie en de overlijdensdatum. Ook het kamp is vermeld waar men om het leven is gebracht.

De bijeenkomst in de kerk zal beginnen om 15.30 uur en zal tot 16.00 uur duren. Daarna zullen alle 17 stenen worden geplaatst door de heer Gunther Demnig uit Berlijn, die deze messingplaatjes heeft gemaakt ter nagedachtenis aan de joodse mensen die niet terugkeerden en zijn omgekomen. Hij zal de stenen na de bijeenkomst zelf leggen voor de huizen. Later zal een folder worden samengesteld met alle informatie over de Stolpersteine en zal er ook een website komen, waarin informatie en foto's zullen worden geplaatst.

Ria Mudde, voorzitter Raad van Kerken (uit Kerkennieuws september 2019)

Ook de Lionsclub Delden droeg bij aan deze Stolpersteine